גרפולוגיה ורפואה

תורת כתב היד היא תורה עתיקה. יש סוברים שכבר בימי התנ"ך השתמשו מלכים בטקטיקות לחימה שונות על פי ניתוח כתב היד של יריבהם.היום, רבים שימושי הגרפולוגיה: מעסיקים נעזרים בה ועל פי כתב היד משבצים עובדים, קיבוצים ומושבים מקבלים או דוחים תושבים על-פי איבחון גרפולוגי.אלו שימושי גרפולוגיה נפוצים ומקובלים, אך האם ניתן לאבחן מחלות על-פי כתב היד? מסתבר שכן!משך שנים (כעשר שנים) בהן אני מנתחת כתבי יד העמקתי ובדקתי מכאובים ובעיות בריאות וגיליתי שכאבי ראש, למשל, רואים מאד ברור בכתב היד. יותר מכך - אחד התנאים לאבחון אותם אנו, הגרפולוגים, מבקשים לדעת לפני אבחון הוא האם הכותב/ת סובל/ת ממחלה כרונית כלשהי: זרימת דם לא תקינה יכולה למשל לגרום לרעידות בכתב היד - אם נדע שהכותב/ת סובל/ת מתעוקת לב או לחץ דם לא תקין נשייך לכך הרעידות.אם נדע שהכותב/ת סובל/ת מקשיי נשימה - נדע שהמירווחים הגדולים בכתב ידו יכולים להיות תוצאה של בעיות הנשימה ולא של תכונת אופי כלשהי. אם כך הם הדברים הרי שאפשר לבדוק סימני כתב (תמיד שילוב של מספר סימנים) ולבדוק מצוקה, מכאוב או לחילופין גם הריון אצל הכותב/ת! בכל כתב אותו אבחנתי בדקתי נושא זה של מכאובים ובעיות רפואיות ציינתי בתחתית האבחון את שראיתי וביקשתי שהכותב/ת יחזרו אלי ויאשרו או ישללו את השערתי. התוצאות הדהימו גם אותי!                                     תוך כדי אבחון כתב יד מסוים ראיתי סימנים לכך שיש משהו בבטן של הכותבת. מכיוון שהיא לא ציינה את גילה לא יכולתי לדעת האם מדובר בהריון או חלילה בגידול ברחם. לאחר שאבחנתי גם מצוקה ומשבר בכתב ידה , ביקשתי שתתקשר אלי ונלבן את העניין: בשיחת הטלפון שערכנו הסתבר שאמנם האישה במשבר זמן רב משום שהבת שלה נסעה למזרח הרחוק ולא יצרה קשר זמן רב, תוך כדי זמן זה מצאו מיומה בבטנה של הכותבת! התדהמה שלי  מכך שראיתי באופן ברור גוש בבטנה של הכותבת (ששומרת איתי על קשר עד היום!) גרם לכך שבכל כתב שאבחנתי מאז אני בודקת מצוקות ובעיות בריאות. היות שיש בבעלותי בית מרקחת - אספתי כתבי יד מלקוחות וערכתי השוואות בין כתבי יד של נבדקים לאחר בדיקת רופא ועם אבחנה  זהה: אנשים שסבלו מחום גבוה - בלט הדבר בכתב ידם, כמו גם שגיליתי שרבים מאלו שהגיעו עם אבחנת רופא של דלקת גרון - לחצו באזור זהה באותיות מסוימות ויצרו סימן באזור הכואב! תחום גילוי מצוקות ומכאובים בכתב היד פחות ידוע ופחות מפותח משאר תחומי הגרפולוגיה.משך עבודתי על כתבי יד שונים אבחנתי כאבי גרון כרוניים (ובהתאם לכך גם המלצתי שלא ללמוד הוראה)  הבחנתי  בכאבי גב ורגלים הריונות ומיגרנות אך - חשוב מאוד לציין שאין הגרפולוגיה מטפלת ואין היא מהווה בשום אופן תחליף לרופא. ניתן בעזרת הגרפולוגיה לתת כיוון, להפנות את תשומת הלב לאזור מסוים בגוף ומכאן להפנות לייעוץ רפואי ממוקד יותר. אז אם תראו לבבות באותיות מסוימות יתכן שהכותב מאוהב ( וטוב שכך!) אך ייתכן גם שיש לו לחץ לבבי או תעוקת לב!​

גרפולוגיה בעידן המחשב

בסמינר אותו היה לי הכבוד להעביר (עבור לשכת המהנדסים, דצמבר 2008), עלתה שאלה: האם אבחון כתב-יד של אדם אשר רוב הזמן אינו כותב אלא מקליד על מקלדת, דינו כאבחון אדם הרגיל לכתוב בכתב יד על נייר. שאלה זו גרמה לי דאגה לגורל הגרפולוגיה. האם בעידן בו רובנו מתבטאים בעזרת המקלדת "תלך לעולמה" הגרפולוגיה? היות שהגרפולוגיה מתבססת על איתור וליכוד של סימני כתב עולות מספר שאלות:האם בעקבות השימוש המזערי בכתב היד ושחיקת המיומנות שבכתיבה על דף תאבד גם המשמעות של סימני הכתב?האם תשתנה חשיבותו של האבחון הגרפולוגי עקב שינויים שיחלו בחשיבות הכתיבה? האם יש מקום לבחינה מחדש של סימני כתב ושיוכח ל"משפחות סימנים" אחרות?אסביר את הדילמות, על מנת לענות עליהם: בתחתית אחד מכתבי היד אותם קיבלתי לאבחון לאחרונה נרשם: "שנים אני כותב רק על המחשב, כתב היד שלי נראה לי לא מוכר אפילו לעצמי, אבקש לקחת זאת בחשבון." היות שכתב היד הנדון מוכר לי מזה שנים, הבחנתי שאכן- השתנה לבלי הכר. בבדיקתי הגרפולוגית, תוך השוואה לכתב היד מלפני שנים, עלה שלחץ הכתב הרבה יותר חזק מאשר בכתב היד משנים קודמות, ארגון הדף השתנה גם הוא לחלוטין. הסדירות והשוליים גם הם השתנו. איסוף כתבי יד של אנשים נוספים שעברו להשתמש רוב הזמן במחשב וכמעט שאינם כותבים, הוביל אותי למסקנות הבאות: השינויים שחלו, רובם ככולם שינויים צורניים חיצוניים, כלומר הכותב התמקם על הדף בצורה שונה (השוליים, הפסקאות, הצפיפות בין השורות ובין המילים). כל אלו מתקשרים להתנהלות של הכותב בחברה, בעבודה, במחיצת אנשים. סימני הכתב מלמדים על אופיו של הכותב, על הרגשתו האישית ועל כישוריו לא השתנו. זווית הכתב, צורת האותיות, חיבורי הכתב, אזורי הכתב ושלל סימנים המלמדים על אישיותו- כל אלו נשארו זהים. מכאן ניתן להסיק שהשימוש המועט בכתיבה לא גרם לאובדן או לשינוי באותם סימנים הקשורים לאישיות עצמה, המוח "משדר" ליד, היד- כותבת. הגרפולוג מחבר את הסימנים ומפיק משמעות לגבי קווי אופיו וכישוריו של הכותב. ירידת החשיבות של הכתיבה לא משנה לגבי משמעות האבחון, אך האם לא מן הראוי לשנות את בסיס האבחון? היות שאנשים מקלידים רוב היום ואינם כותבים לשם העברת מידע, מופעלים שרירים אחרים מאשר השרירים הפועלים בזמן כתיבה בעט על ניר- יש לשים לב, לדעתי, לסימני הכתב באופן שונה כמו גם, לשייך אותם לתכונות באופן אחר. אתן דוגמה: לחץ הכתב, סדירות על גבי הדף, ארגון הדף וחיבורים בכתב היד- כל אלו (נכון יותר, לפחות שלושה מהם יחדיו) מלמדים על התנהלות הכותב בסביבתו יותר מאשר על תחושותיו האישיות או כישוריו. כשמיומנים פחות בכתיבה, סימנים אלו באים לביטוי רב יותר: שרירי היד לא מתורגלים להחזיק בעט- לחץ הכתיבה ישתנה; ההרגל הוא להתייחס למסך ולא אל הדף- רווחים בין השורות, צפיפות וחיבורים יקבלו מימד אחר. המעניין הוא ששינויים טכניים אלו קשורים למימד החברתי-הכללי. מכאן ניתן להסיק שעלינו, כגרפולוגיים, לדעת שהכותב אינו מיומן בכתיבה- כפי שעלינו לדעת אם הכותב עולה חדש ואינו כותב בשפת האם שלו. יש לתת פירוש שונה לליכוד סימני כתב אצל מי שרוב היום מקליד ואינו כותב.  ישנם תנאים אופטימאליים לאבחון כתב היד ופרטים אותם על הגרפולוג לדעת (גיל, מין, היד הכותבת..). לעניות דעתי יש להוסיף לפרטים נדרשים אלו את השאלה האם הכותב משתמש בכתב היד בחיי היומיום או שהכתיבה אינה בשימוש על ידו.הגרפולוגיה ככלי לאבחון לא סיימה תפקידה!! סימני כתב בסיסיים טבועים בנו, הסימנים המלמדים על ההתייחסות לסביבה- השתנו. מכאן עולה הדילמה הבאה והיא בגדר "ביצה ותרנגולת": האם השימוש הרב במחשב ככלי תקשורת, משנה את ההתנהלות שלנו בחברה או שהישיבה מול המחשב חסרת משמעות מבחינה חברתית? זוהי שאלה לסוציולוגים ופסיכולוגים חברתיים. במה שקשור לכתב היד- הגרפולוגיה עדיין מספקת מענה בהקשר החברתי, הפרטני והתעסוקתי, למרות השימוש הרב יותר במקלדת. ​

עצה כתובה לחג הפסח​

עצה כתובה לחג לקראת ליל הסדר אנחנו מנקים, מארגנים ובעיקר מסדרים. אחד הדברים אותם רואים מיד בכתב היד הוא סדר וארגון. לא צריך להיות גרפולוג על מנת לראות מי יסדר את חדרו ומי ישאירו מבולגן. הגרפולוגיה מתבססת בעיקר על שוני. כללי הכתיבה נלמדים בבית הספר: מלמדים אותנו לכתוב את האותיות, מכתיבים לנו מרווחם בין מילים, בין שורות ויצירת פסקאות. מרגע תום לימודי הכתיבה, כל אחד מאיתנו מכניס שינויים והשינויים המתאימים ביותר לאופיו הופכים להרגל. מי שסדר מאוד חשוב לו, ישמור עליו גם בכתיבה; מי שארגון מאוד חשוב לו, יארגן את הדף היטב; ומי שסדר וארגון עולים בעיניו על כל תכונה אחרת יעמיד אותיות כחיילים ושורות כבמצעד. דוגמה 1: כתב יד מסודר ומאורגן חשוב לציין שדף לא מאורגן וכתב יד לא מסודר אינם מעידים בהכרח על דבר שלילי. לעתים אף להפך. מי שמרשה לעצמו "להשתולל" על דף הנייר יכול להתגלות כאדם מאוד יצירתי, אלא שאת הניקיונות ואת הסדר של לפני סדר פסח, נעדיף שישאיר למסודרים ממנו. דוגמה 2: כתב יד לא מסודר ולא מאורגן  נוכל להפיק מכתב היד חלוקה יעילה של מטלות לקראת החג. בעוד הכותב בדוגמה 1 גם ייהנה וגם יבצע על הצד הטוב ביותר מטלות של סדר וארגון, כותב דוגמה 2 יכרע תחת העול וגם כשיסיים את המטלות ספק רב אם נוכל להרגיש שהמקום מוכן לסדר פסח. התאמת מטלות ליכולות ביצוע טובה בכל יום ובכל הקשר. על אחת כמה וכמה לקראת חג שרובנו נוהגים לעשות סדר לקראתו. חג שמח!​

כתב מסיכה

האם יכול להיות שהכתב שלנו מתחפש?האם אנחנו יכולים לבחור איך יראה הכתב שלנו בכל פעם שאנחנו כותבים? מה קורה כשכוח הרצון גובר על תת המודע? בסיס תורת כתב היד הוא פירוש סימנים החוזרים על עצמם ומלמדים על תכונה, יכולת, כישרון או התנהלות של הכותב. לחלק מהסימנים אנו מודעים, לשאר-לא.תת המודע משדר והיד כותבת. אך מה קורה כשכוח הרצון כל כך חזק שגם תת-המודע נכנע לו? נוצר כתב מסיכה.  מהו כתב מסיכה, מה הוא מספק לכותב ולמה אנשים משתמשים בו? מי שיביט בכתב היד המצ"ב (כתב 1) יחוש שהכתב אינו טבעי, האם זהו כתב מסיכה?  ​(כתב 1) אם מתעוררת השאלה, נבדוק האם הכותב מרגיש "נוח" עם השפה בה כתב. ברוב הפעמים נגלה שמדובר בעולה חדש. במקרה הזה, הכותבת היא לא רק עולה חדשה, אלא שעבודתה מחייבת מגע ער עם דוברי עברית ועם קריאה וכתיבה בעברית. על מנת לאבחן בצורה מדויקת, ביקשתי שתכתוב בשפת האם שלה (כתב 2). אם מתעוררת השאלה, נבדוק האם הכותב מרגיש "נוח" עם השפה בה כתב. ברוב הפעמים נגלה שמדובר בעולה חדש. במקרה הזה, הכותבת היא לא רק עולה חדשה, אלא שעבודתה מחייבת מגע ער עם דוברי עברית ועם קריאה וכתיבה בעברית. על מנת לאבחן בצורה מדויקת, ביקשתי שתכתוב בשפת האם שלה (כתב 2). (כתב 2) סימני כתב והתנהלות על גבי הדף נשארו זהים בשני כתבי היד. המימד המלאכותי, לעומת זאת, נעלם כשכתבה ברוסית! אין ספק שלא מדובר בכתב מסיכה. בכתב מסיכה, המימד המלאכותי והמעושה יישמר. בכול שפה בה יכתוב בעל כתב המסכה, הרושם שנקבל יהיה כאילו הוא עולה חדש או מי שלא הפנים את חוקי הכתיבה. מי שרואה כתב של עולה חדש יודע, לרוב, שמדובר בעולה חדש. הכתב נראה לא טבעי שהרי הכותב אינו רגיל לכתוב בעברית. בכל ההרצאות והסדנאות בהן הצגתי כתב מסיכה הבחינו המשתתפים שהכתב אינו טבעי וחשבו שהוא של עולה חדש. בכתב המצורף כאן (כתב 3) הכותב אינו עולה חדש אך הרושם שאנו מקבלים הוא אחר, הכתב מלאכותי. זו גם אחת הסיבות לכך שאנו הגרפולוגים, מבקשים כתב יד בשפה בה משתמש הכותב למעלה מעשר שנים. אם, למרות זאת, נקבל רושם לא טבעי מהכתב, נבקש כתב יד בשפת האם, בנוסף לכתב שהוגש לנו. לרוב כתב היד בשפה בה נוח לאדם לכתוב, יחשוף את תכונותיו והתנהלותו. לא כך הוא בכתב המסכה: כתב המסכה, יפה או מכוער, מעוצב או מרושל, יהיה בו תמיד מימד לא טבעי, שיישמר לאורך הכתיבה כולה. בדיוק כפי שהמסכה נשארת על פני מעמיד הפנים!  (כתב 3) כשאנו שמים על עצמנו מסכה, כולם רואים אותה. אף אחד לא רואה מה יש מתחת לה - את תווי הפנים שלנו. כך גם כתב היד. נוכל לראות שהכתב מאד מלאכותי, שהאותיות כאילו משורטטות על ידי רובוט ולא נוכל לדעת מהן תכונות האופי או הכישורים של הכותב!! כתב המסכה מספק, אם כן, הסוואה. האם הסוואה מוחלטת? לאו דווקא.גרפולוג מיומן יבחין שמדובר בכתב מסיכה. בדיוק כמו שאתם מבחינים שהילד לובש מסיכה בפורים. לפיכך נדע שהכותב מסתיר, אולי גם מעלים, מיהו באמת. מדוע? לא לגרפולוג הפתרונים. החשיבות במקרה של כתב המסכה היא עצם הידיעה שמדובר באדם שמסתיר את זהותו. אין זה אומר דבר על תכונותיו של הכותב ועל קווי האופי שלו. מה שכתב המסכה מספק לנו הוא, הידיעה שהכותב מעדיף שלא להיחשף. חשיפה כל כך מפריעה לו, שגם כתב ידו "מתחפש".

חתימות​

גרפולוגיה משמשת ככלי אבחון בתחומים שונים. כדי לראות קווי אופי ולתת ייעוץ יש ללכד סימני כתב רבים ושונים. שילוב של סימנים אלו מוביל לתמונה כוללת ממנה ניתן להסיק על הכותב. גרפולוג מנוסה יכול לראות סימני כתב והתנהלות גם בחתימה בלבד.​ לפני כשנתיים הוזמנתי כגרפולוגית תוכנית "הבוקר" בערוץ 10. החלטתי לדבר על חתימות. ביקשתי שישלחו אליי חתימת המנחים, דני רופ וענת גורן. דני, לשמחתי, חתם מספר פעמים, דבר שמבליט עוד יותר את הדינאמיות שבחתימתו (ומן הסתם גם באופיו). הסתכלות עם מעוף ומעט דמיון בחתימה של דני כאילו שרטט סערה. הבאתי עמי לשידור חתימה נוספת של אדם לא מפורסם שאת חתימתו ראיתי כשהעברתי הרצאה. גם בחתימה זו יש דינאמיות וגם היא חתימה רוחבית, אך בעוד חתימתו של דני "משתוללת", חתימה זו כאילו חתוכה לחלקים ברורים. כשנסתכל היטב נוכל לראות בנוסף לחיתוך מעין סכין ואכן החותם הוא מוהל! בעוד כתב היד מלמד על תכונות אופי, כישורים והתנהלות, הרי שבחתימה ניתן לראות רובד נוסף: כיצד האדם מציג את עצמו, וכיצד היה רוצה להיראות. לעתים, נוכל גם לראות במה עוסק בעל החתימה או מה התחביב שלו. כך נמצא פעמים רבות מפתח סול בחתימתם של מוזיקאים או אוהבי מוזיקה, ונראה מעין עובר בחתימת הגניקולוג. בתוכנית הטלוויזיה הנ"ל התעקשה העורכת שאדבר על אהוד אולמרט (הבחירות היו בפתח והדבר האחרון עליו רציתי לדבר היה המועמד לראשות הממשלה). שמו הפרטי מוקף כמו שרואים כאן, בקו פתלתל שמהווה תוספת המקיפה את שמו.  הקישוט, כלומר התוספת, מפותל כנחש. אבל כפי שציינתי גם בתוכנית- נחש יכול להיות גם ידידותי. אין ארס, יש קו עגול ופינה אחת מחודדת... יש בחתימה צד מעוגל ויש צד חד, כלומר- יש כאן ערמומיות המשולבת בנועם הליכות. סימנים סימבוליים רבים מופיעים בחתימה, אך בניתוח החתימה עצמה יש משמעות עמוקה יותר מאשר לסמל הנראה בה. נהוג לחלק את החתימות לסוגים: חתימות ברורות, בהן ניתן לראות בבירור את שמו של הכותב, וחתימות לא ברורות. את הבלתי ברורות לא ניתן לאבחן שהרי מדובר בקו או שרבוט שפרט למימד האופקי האנכי, החד או המעוגל, האם החתימה תופסת שטח רב או לא, לא נוכל לדעת יותר. את החתימות הברורות נוכל לחלק לפי המבנה שלהן: - שם פרטי ושם משפחה - ראשי תיבות בלבד - תוספות וקישוטים למיקום השם הפרטי/משפחה יש משמעות. מיקום השם הפרטי ולאחריו שם המשפחה או להפך ילמד עד כמה האדם משקיע במשפחתו- הדגשת שם המשפחה, קדימותו לשם הפרטי, כיתוב גדול יותר מאשר כיתוב השם הפרטי- כל אלו ילמדו על השקעת החותם בחיי המשפחה. הדגשת השם הפרטי, כיתוב רק ראשי תיבות של שם המשפחה, קישוט סביב השם הפרטי- אלו ילמדו על השקעת האדם במימוש העצמי שלו. אין להסיק מכך שמי מהם יזניח את משפחתו או את מימושו העצמי! אנו רואים במה האדם משקיע יותר ולמה הוא נותן יותר תשומת לב. הדבר מעניין עוד יותר כשנשווה חתימה של נשים לפני ואחרי נישואיהן. תוספות לשם בחתימה יכולות גם הן להיות מסוגים שונים. יש קישוטים של ממש, סלסולים או הדגשות שונות. יש מי שמשרטט קו מעל/מתחת לשמו, יש מי שיוצר עיגול סביב. נבדוק מה אנחנו רואים והאם התוספת עולה על השם עצמו- בגודל, במקום שהיא תופסת? האם הקישוט נראה כעיקר ולא השם? אם כן, עוסק הכותב בתפל ולא בעיקר. קו מעל החתימה יוצר מעין גג. יתכן שהחותם מגונן ויתכן שהוא צמא לבית, ואולי בכלל מדובר באדריכל?! פירוש החתימות הוא עולם מלא. גרפולוג מנוסה רואה בחתימה אוסף של תכונות. המעניין בניתוח חתימה הוא שכפי שאמרתי ניתן לראות בה את מה שהחותם היה רוצה שיהיה. כל אדם בוחר את חתימתו, כלומר מציג עצמו כפי שהוא בוחר להציג את עצמו. כחסידת השימוש בגרפולוגיה לצרכים אישיים ופרטניים אשמח לראות חתימתכם ולהפיק מהן מידע עבורכם. 

הורים ילדים ומוכנות ללימודים

הצצה של הורים בכתב ידם של ילדם יכולה לסייע בסלילת הדרך לתחילת שנת הלימודים עבור הילד. שינויים קלים בכתב הילד יכולים ללמד על הלחץ בו נמצא הילד ולסייע להורים להתנהל בצורה מרגיעה מול ילדיהם. תחילת שנת הלימודים היא אירוע מלא מתח עבור האחד, והתרחשות רגועה עבור האחר. בעוד רוב ההורים נושמים לרווחה ערב החזרה לשגרה, רוב הילדים נכנסים ללחץ ולמתח - מי מתוך התרגשות חיובית ומי מתוך מוכנות לקשיים. ההתרחשויות האחרונות שכללו אלימות קיצונית, בנוסף לשפעת החזירים המאיימת, הוסיפו למתחים הקיימים, ואלו יכולים לבוא לידי ביטוי בכתב היד של הילד ושל ההורה גם יחד. רוב ההורים אינם גרפולוגים, אך כחסידת השימוש לצרכים אישיים בגרפולוגיה, ברצוני להציע להורים לעשות "מבדק משפחתי" על פי כתב היד. אבחון גרפולוגי מתבסס על "משפחות" של סימנים. קיימים סימני כתב המלמדים על לחץ ותסכול: לחץ חזק של כתב היד, קצב כתיבה מהיר, צפיפות בין שורות ובין מילים כשהן מופיעות יחד - כל אלו מלמדים פעמים רבות על מתח. השוואת כתב היד של תלמיד עכשיו, בסוף החופשה, לכתב ידו ממהלך שנת הלימודים שעברה, תוכל לתת תמונה של שינויים, אם אלו התרחשו. גם כתב היד של ההורה מלמד על תחושותיו ועל התנהלותו. בחינת כתבי היד של ההורה והילד לא תשנה אמנם את התחושות, אך כן יכולה להציב בפני ההורה המחנך, מראה בה יצפה בתחושות ויוכל להתאים עצמו לצרכים של ילדו. לחצים בתחום האינטלקטואלי יבואו לידי ביטוי בשינוי בחלק העליון של אותיות, כאילו מישהו הפעיל לחץ על האות, מלמעלה. כך נמצא 'ל' שחלקה העליון קעור, 'ת' קעורה, או כל שינוי הקו המקורי של האות כשהשינוי מביא לידי ביטוי לחץ מלמעלה. ​• לחצים מעברו של הכותב יבואו לידי ביטוי בצד הימני של האותיות. למשל, 'ו' שנראית כמו סגירת סוגריים ')'. או כל אות שקיבלה "כיפוף" מהצד הימני שלה.   • לחצים חברתיים וחששות מפני מה שעומד להיות (מהעתיד) נראה גם בשינוי אותיות וקווי המתאר שלהן, אך הפעם כאילו הופעל לחץ מכיוון שמאל של הדף. כך למשל 'ו' שתראה כפתיחת סוגריים '('.  בנוסף לסימנים האלו יש לבדוק את השוליים - מי ששש לקראת השנה החדשה יכתוב עד סוף הדף, יתכן שאף לא ישאיר מקום בצד השמאלי של הדף בכלל. יחד עם זאת, השוליים הימניים ייעלמו, בימין הדף ייכנס הכותב מיד בתחילת הדף, מה שאומר שהוא נכנס מיד לעניינים ורץ ישר הלאה. מי שחושש ומהסס, ישאיר מקום בצד השמאלי של הדף (לא ימשיך עד סופו) ואת כתיבתו מימין יתחיל בכל מספר שורות קרוב יותר לתחילת הדף. זאת אומרת, השוליים הימניים ייסוגו ויקבלו צורה של קו נטוי הנוטה קדימה בחלקו העליון. סימני הכתב הנ"ל נכונים לכותבי כתב ימין ובעברית. מובן שישנם סימנים נוספים המשתלבים ויכולים להוביל למסקנות אחרות, אבל כאשר ההורה יסתכל על כתב ידו של ילדו הוא יוכל, בעזרת סימנים כלליים אלו, לדעת האם הילד שש אליי השנה החדשה או חושש מפניה. אם יגיע למסקנה שהילד חושש, יוכל גם לדעת את הבסיס והגורם לחששות אלו. כך גם יכול ההורה לבחון את כתב ידו שלו עצמו ולבדוק באילו נקודות הוא שותף לתחושות של ילדו. חדות בכתב היד, ריבוי זוויות באותיות ולחץ כתב חזק מלמדים על מתח שעלול להוביל לאלימות. תמונת מצב בסיסית, אותה יכול כל אחד לראות בכתב היד, מאפשרת מעין צילום של המצב. צילום כזה יכול להועיל להתנהלות ההורה בהתאם למצב ילדו, גם אם הילד משדר "אצלי הכול בסדר". גישה מתאימה למצב רגשי נתון, תמנע תסכול של הילד ושל ההורה גם יחד. כתב היד מהווה כלי אחד מתוך "ארגז הכלים" שהורה יכול להשתמש בהם לשם הבנת מצבים וסלילת הדרך לפתרונם.

...
...